У роботі здійснено соціально-філософський аналіз формування та розвитку ідеології та культури підприємця в Україні в період утвердження ринкових відносин. Проаналізовано сутність підприємництва як способу організації виробництва, здійснення господарської діяльності, визначені джерела зародження ринкових відносин в Україні, історичні і соціальні фактори, які обумовлюють становлення та розвиток особистісних ідеологем та культурологічних пріоритетів підприємців. Доведено, що поряд з позитивними морально-етичними характеристиками нерідко формуються, на жаль, суперечливі і навіть негативні якості особистості, наприклад, надмірне прагнення до влади і орієнтації на швидке збагачення. Розроблена оригінальна модель управління процесом формування позитивних морально-етичних характеристик сучасних підприємців.
The thesis presents the results of the social and philosophical analysis of formation and development of the entrepreneurial ideology and culture in Ukraine in the period of market relations. The essence of entrepreneurship is analyzed in the thesis as a way of management and business operation; it determines the origin of the market relations in Ukraine, historical and social factors which served as a precondition for development of personal ideology and cultural priorities of entrepreneurs. It is proved that along with the positive moral and ethical characteristics of a person, regrettably, contradictory and even negative traits, e.g. excessive desire to obtain power and get-rich-quick, are formed. The author elaborated the original control model over the development of the positive and moral and ethics traits of the modern entrepreneurs.