Стаття присвячена заходам культурних інституцій, які спрямовані на створення продуктів, що задовольняють культурні потреби українців в умовах повномасштабної російсько-української війни. Для телебачен-ня та радіомовлення – це надання перевіреної інформації про події війни у форматі 24/7. У музиці – пісні, що підіймають настрій шляхом висміювання ворожої пропаганди та воєнних «досягнень» російської армії. Живопис – карикатури, які висміюють політично-воєнне керівництво держави-агресора, воєнні «успіхи» російських військ (знищення російської військової техніки в Чорнобаївці; затоплення крейсера «Москва»; звільнення острова «Зміїний» та ін.), реакцію росіян на війну в Україні, а також викривають воєнні злочини російських військових. Своєю чергою мурали та поштові марки, що присвячені героїчному захисту України та її героям. У театральному мистецтві – вистави про події сучасної війни. У музейній справі – виставки, створені зі знищеної на полі бою російської воєнної техніки та особистих речей російських солдатів. У видавничій справі – видання книг історико-мемуарного характеру про сучасні воєнні події. У бібліотечній справі – бібліографічні та інформаційні видання про події російсько-української війни. Освіта та наука – роз-рив співпраці з Російською Федерацією. Історія – переосмислення україно-російської/російсько-української історії на основі україноцентризму. Інтернет (YouTubeUA) – інформаційний (правдива інформація про війну і боротьба з фейками) та розважальний (висміювання держави-агресора) контент. Автор робить висновки, що основними культурними заходами, спрямованими на супротив російській воєнній агресії, є: допомога Збройним силам України та внутрішньо переміщеним особам; подання перевіреної інформації про події російсько-української війни; розрив відносин з Російською Федерацією у культурній сфері; відновлення діяльності культурних закладів в умовах війни; створення культурного продукту для підтримки військових та цивільного населення; психологічне розвантаження в умовах війни.
The article is devoted to the activities of cultural institutions aimed at creating products that satisfy the cultural needs of Ukrainians in the conditions of the Russian-Ukrainian war. For television and radio broadcasting, it is the provision of verified information about the events of the war in a 24/7 format. The music includes songs that raise the mood by ridiculing enemy propaganda and the military «achievements» of the Russian army. Painting – caricatures that ridicule the political and military leadership of the aggressor state, the military «successes» of the Russian troops (the destruction of Russian military equipment in Chornobayivka; the sinking of the cruiser «Moskva», the liberation of the island «Zmiiny», etc.), the reaction of Russians to the war in Ukraine, and also expose the war crimes of the Russian military. In turn, murals and postage stamps are dedicated to the heroic defense of Ukraine and its heroes. In theatrical art, there are performances about the events of the modern war. In the museum business, exhibitions are created from Russian military equipment destroyed on the battlefield and personal belongings of Russian soldiers. In the publishing business – publication of historical-memoir books about modern military events. In the library business – bibliographic and information publications about the events of the Russian-Ukrainian war. Education and science – a break in cooperation with the Russian Federation. History – reinterpretation of Ukrainian-Russian/Russian-Ukrainian history based on Ukrainocentrism. Internet (YouTubeUA) – informative (true information about the war and the fight against fakes) and entertaining (ridiculing the aggressor state) content. The author concludes that the main cultural measures aimed at resisting Russian military aggression are: assistance to the Armed Forces of Ukraine and internally displaced persons; submission of verified information about the events of the Russian-Ukrainian war; rupture of relations with the Russian Federation in the cultural sphere; restoration of the activities of cultural institutions in the conditions of war; creating a cultural product to support the military and civilian population; psychological relief in the conditions of war.