У статті здійснено аналіз ступеня впливу томістської схоластичної традиції на чільних носіїв реформа-ційних ідей початку XVIст. – МартінаЛютера, ЖанаКальвіна та УльріхаЦвінґлі – та на рух Європейської Реформації загалом. У процесі проведення цього дослідження автором було з’ясовано, що початкова стадія Реформації ознаменувалася появою незалежних один від одного рухів із відмінними богословськими акцен-тами та неоднаковим ставленням до філософської традиції, започаткованої св.Томою Аквінським. Передусім, будучи виховані як пізньосередньовічні католики, отці-засновники Реформації стикнулися із множинністю напрямів всередині схоластичної мислительної традиції (томізм, альбертизм, скотизм, окамізм, августиніанство), що негативно позначилося на їх рецепції середньовічної схоластики, а також на бажанні задіяти напрацювання мислителів-схоластів у власних богословських програмах. З’ясовано, що на ранній стадії свого інтелектуального формування У.Цвінґлі зазнав помітного впливу з боку св.Августина, Іоанна Дунса Скота та гуманіста Еразма Ротердамського, натомість праці св.Томи істотним чином не вплинули на цюрихського реформатора. Відсутність прямих посилань на праці схоластів у творах Ж.Кальвіна дослідники трактують як замасковане небажання женевського діяча Реформації оприявнити свою залежність від них із полемічних причин. Щоправда, деякі дослідники воліють говорити про дуальну суперечливу особистість Кальвіна, котра поєднувала у собі: 1) філософськи налаштованого криптотоміста із раціоналістичними нахи-лами та прагненням до впорядкування, структурованості та систематизації, а також 2) теолога із розумінням християнства як живої, парадоксально-динамічної релігії. М.Лютер вирізнявся своїми гострими публічними атаками на філософію Аквіната. Втім у приватних листах німецького реформатора знайдено надійні свід-чення про вибіркове приватне дослідження Лютером філософії св.Томи. Насамкінець слід зазначити, що на зламі XVI–XVII століть виникло автентичне і самобутнє інтелектуальне явище, яке увійшло в історію під назвою «протестантська схоластика». Причиною появи цього напряму стало впровадження і подальша фіксація протестантської теології в низці європейських університетів.
The article analyzes the degree of influence of the Thomistic scholastic tradition on the leading carriers of reformation ideas in the beginning of the 16th century (Martin Luther, John Calvin, and Ulrich Zwingli), as well as on the movement of European Reformation as a whole. In the process of making this research, the author found out that the initial stage of the Reformation was marked by the emergence of several independent movements with distinct theological accents and unequal attitudes to the philosophical tradition that had been started by St.Thomas Aquinas. First of all, being brought up as late medieval Catholics, the founding fathers of the Reformation encountered a plurality of trends within the scholastic thought tradition (Thomism, Albertism, Scotism, Occamism, Augustinianism) which negatively affected their reception of medieval scholasticism, as well as their desire to use the work of scholastic thinkers in their own theological programs. It was found that at the early stage of his intellectual formation, H.Zwingli was significantly influenced by St.Augustine, John Duns Scotus and the humanist Erasmus of Rotterdam, but the works of St.Thomas did not significantly influence the Zurich reformer’s ideas. Modern researchers interpret the absence of direct references to the scholastics’ treatises in the works of J.Calvin as a disguised reluctance of the Genevan initiator of the Reformation to reveal his dependence on them for polemical reasons. However, some theologians prefer to talk about the dual contradictory personality of Calvin, who combined: 1) a philosophical crypto-Thomist with rationalist inclinations and a desire for order, structure and systematization, as well as 2) a theologian with an understanding of Christianity as a living, dynamic religion. M.Luther was distinguished by his sharp public attacks on the philosophy of Aquinas. However, in the private letters of the German reformer the reliable evidence was found about Luther’s selective private study of the philosophy of St.Thomas. Finally,it should be noted that at the turn of the 16th and 17th centuries, an authentic and unique intellectual phenomenon emerged, which went down in history under the name «Protestant scholasticism». The reason for the appearance of this thought tradition was the introduction and subsequent fixation of Protestant theology in a number of European universities.