Дисертацію присвячено дослідженню мовних засобів оформлення оцінки в російській дитячій літературі середини ХХ – початку ХХІ століття. Проаналізовано прагматичний та когнітивний підходи до аналізу оцінки; розглянуто сучасні класифікації оцінних значень, і на їх основі сформовано нову класифікацію оцінок. Виділено й описано різні види оцінки: квантитативну, емоційну, естетичну, етичну, сенсорну, раціональну, логічну, соціальну на фонетичному, лексичному, словотвірному й граматичному рівнях мовної структури. З’ясовано вербальні засоби оформлення оцінки в дитячій літературі радянського періоду (на матеріалі текстів В. Ю. Драгунського й М. М. Носова) та пострадянського періоду (на матеріалі текстів Е. М. Успенського й Г. Б. Остера).
The thesis analyses language means of registration of an estimation in Russian children's literature of middle ХХ – beginnings ХХІ of a century. Different kinds of estimation were standed out and were described: a quantitative estimation, an emotional estimation, an ethical estimation, an aesthetic estimation, a touch estimation, a logic estimation, a rational estimation, a social estimation. Verbal means of registration of an estimation meanings in the children's literature of the Soviet period (on a material of texts of V. Ju. Dragunsky and N. N. Nosov) аnd Post-Soviet period (on a material of texts of E. N. Uspensky and G. B. Oster) are studied. The estimation category is considered at all levels of language structure: phonetic, lexical, word-formation and grammatical. It is established that the most high-frequency kind of an estimation is quantitative in the literature of the Soviet period, the emotional estimation is the most high-frequency kind of the given category in texts of beginning of ХХI century.