У дисертації проаналізовано різні підходи до процесу формування понять у вітчизняній та зарубіжній психолого-педагогічній літературі, з’ясовано особливості формування понять з художнього проектування. Уточнено сутність поняття «художнє проектування» як проектувальної технології, спрямованої на удосконалення гармонійної взаємодії компонентів ергономічної системи «людина - техніка – середовище» а також сутність «образупоняття з художнього проектування» як продукту мислення і уяви, в якому відображаються загальні істотні властивості предметів і явищ об’єктивної дійсності та загальні взаємозв’язки між ними у вигляді цілісної сукупності ознак і який супроводжується сукупністю образних уявлень.
The author analyzes the different approaches to the formation of concepts in domestic and foreign pedagogy, found peculiarities of concepts of design. Reserch is theoretically substantiated and experimentally verified structural and functional model of images and concepts of design concepts for future teachers of technology, described its components.
The essence of "design" as the design of technology aimed at improving the harmonious interaction of components ergonomic system "man - technology - environment" and the essence of "image-concept with design" as a product of thought and imagination, which reflects the common essential properties of objects and phenomena of objective reality and the general relationships between them in a comprehensive set of features and which is accompanied by a set of visual images.