В дисертації досліджується вплив гуманістичного прагматизму на розвиток сучасного суспільства. Досліджені постулати гуманістичного прагматизму, соціальні і філософські концепції якого розглядаються у світлі їхньої актуальності в процесі демократичних перетворень, консолідації суспільства і побудови гармонійного суспільного консенсусу в сучасній Україні. Показано, що основою сучасного плюралістичного світогляду є пошук компромісу і зняття перешкод для вирішення конфлікту. Проаналізовано головні способи взаємодії в тріаді “людина-влада-суспільство”, в контексті якої проходить процес динамічного взаємопроникнення її елементів. Досліджені специфіка, цілі і потенціал розвитку соціально значущої особистості в сучасному глобальному суспільстві. Показано, що зміни в культурі комунікації модифікують формат і зміст соціокультурного обміну і сприяють розповсюдженню плюралістичного світогляду, що має значний позитивний вплив на процес гармонізації суспільства.
The dissertation deals with the influence that humanistic pragmatism has made and is making on the development of modern society. Since the last decade of the XXth century concepts of humanistic pragmatism have returned into the focus of worldwide philosophical discussion. The revival of pragmatism in its humanistic dimension is explained by the growing concern for a dangerous disagreement and loss of harmony in the world. The all systemic crisis and contradictory tendencies of unification and alienation require a different approach to the ideological backgrounds of social relations. The present-day Ukraine requires a remaking of social thought. In its search for adequate forms of social structure, institutes and character of societal interaction Ukraine’s need to determine the outlines of an optimal ideology of social consensus is particularly acute. The absence of a positive unifying ideology dehumanizes Ukrainian society. Democratic changes in Ukrainian social and political life are happening in the atmosphere of an ideological vacuum in the country against a global crisis. The situation of intellectual separation destroys social unity and deepens the conflict in the opposition of “we-they”. In this context the way the fundamental philosophical problem of “truth” is treated in humanistic pragmatism is of utmost theoretical and practical value.