Дисертація присвячена дослідженню професійно значущих характеристик особистісної зрілості майбутніх психологів (саморегуляція, самостійність, креативність, інтелектуальність, комунікабельність, емпатійність, моральність, відповідальність, Его-ідентичність, самоприйняття, аутентичність, трансцендентність, самоактуалізація). На основі теоретичного аналізу обґрунтовано модель професійно
значущих характеристик особистісної зрілості майбутніх психологів та особливості її функціонування. Експериментально виявлено особливості розвитку професійно значущих характеристик особистісної зрілості майбутніх психологів. Визначено критерії (інтраперсональна конструктивна активність, інтерперсональна конструктивна активність, трансперсональна конструктивна активність), показники та рівні (високий, середній, низький) розвитку професійно значущих характеристик особистісної зрілості майбутніх психологів.
The dissertation is dedicated to the research of the professionally meaningful characteristics of future psychologists’ personality maturity (self-regulation, independence, creativity, intellectuality, communicability, empathy, morality, responsibility, Ego-identity, self-acceptance, authenticity, transcendence, self-actualization). The model and peculiarity of functioning of professionally meaningful characteristics of future psychologists’ personality maturity was substantiated on the base of the theoretical analysis. In the process of experimental revelation peculiarities of development of professionally meaningful characteristics of personality maturity of future psychologists are investigated. The criterions (intrapersonal structural activity, interpersonal structural activity, transpersonal structural activity) are determined, indices and levels (high, middle, low) of the development of professionally meaningful characteristics of personality maturity of future psychologists.