У дисертації здійснено комплексне дослідження процесу становлення та розвитку Київської науково-математичної школи кінця ХІХ – початку ХХ ст., її педагогічної системи та технології навчання. Значну увагу приділено аналізу системи математичної освіти, стану математичної науки у вітчизняних університетах досліджуваного періоду, їх взаємозв’язку і взаємовпливу. Проаналізовано історичні, соціально-економічні й педагогічні передумови виникнення, встановлено динаміку розвитку досліджуваної науково-математичної школи. Показано особливості педагогічної системи науково-алгебраїчної школи Д.О.Граве, висвітлено досягнення і безпосередній внесок учнів цієї наукової школи в розвиток вітчизняної математичної освіти та науки.
Complex research of genesis of Kiev scientific mathematical school in the end of XIX - XX centuries and its pedagogical system are carried out in the dissertation. Historical, social and economic, pedagogical pre-conditions of origin of the scientific mathematical school under proof are analyzed, its dynamics of development are set in the research. The features of the pedagogical system of scientific algebra school of D.O.Grave are shown; achievement and contribution of students to this scientific school are reflected in the development of native mathematical education and science. The conditions of successful preparation of young researcher at scientific mathematical school are generalized and characterized, the criteria of identification of scientific mathematical schools are offered, directions of creative comprehension and use in practice in modern school of research results are drawn.