Дисертація присвячена проблемі методичної підготовки студентів педагогічних університетів до творчої самореалізації в процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін. На основі аналізу наукової літератури розкрито сутність та структуру творчої самореалізації особистості, уточнено зміст понять “творча самореалізація особистості” та “творча самореалізація майбутнього вчителя музики в процесі диригентсько-хорової підготовки”, розкрито педагогічний потенціал диригентсько-хорових дисциплін у процесі формування умінь та навичок творчої самореалізації студентів, проаналізовано методичні засади сучасної мистецької освіти та хормейстерської практики щодо продуктивного самовираження майбутнього фахівця.
The work deals with the problem of systematic training of students of pedagogical universities to creative self-realization in the process of learning of conductor-choral branches of science. On the basis of the analysis of scientific literature the essence and structure of creative self-realization of a personality is revealed, the sense of the notions “creative self-realization of a personality” and “creative self-realization of a future teacher of music in the process of conductor-choral training” is defined more precisely, the pedagogical potential of conductor-choral branches of science in the forming of skills of creative self-realization of students is dealt with, the methodical basis of modern sphere of musical-pedagogical education and conductor’s practice in the trend of creative self-realization of the future specialist is analysed.