У дисертаційному дослідженні обґрунтовано необхідність удосконалення ефективності національного виховання; визначено зміст і структуру поняття „національна самосвідомість”; розглянуто філософський, психологопедагогічний аспекти формування національної самосвідомості; з’ясовано роль уроків історії України у формуванні історичної самосвідомості учнів, які є однією з найважливіших складових національної самосвідомості учнів, неодмінною умовою її розвитку. У роботі розроблено технології формування національної самосвідомості учнів на уроках історії України, визначено шляхи їх реалізації у навчальновиховному процесі загальноосвітніх шкіл. Відображено процес і реалізацію експериментального дослідження. Підсумки експерименту дозволяють констатувати позитивний ефект від запровадження пропонованих технологій.
The dissertation research grounds the necessity of modernizing national upbringing effectiveness: it defines the essence and structure of national consciousness notion, studies philosophical, psychological and pedagogical aspects of its formation, determines the role of Ukrainian History Lessons in forming pupils historical self-consciousness, which is one of the most essential constituencies of the national self-consciousness, the inalienable condition of its development. The research work works out the technologies of pupils national self-consciousness formation at the lessons in Ukrainian History, defines the ways of their realizing in the process of teaching and upbringing at secondary schools. It reflects the process and realization of experimental research. The experiment results allow to state a positive effect of the proposed technology inculcation.