У дисертації вивчається український легальний видавничий рух Другої світової війни – масштаби, моделі функціонування, кількісні параметри, головні учасники, окремі типологічні зразки видань. Охоплено ареал, який увійшов до зони німецького контролю і де українські громадські й інтелектуальні кола ініціювали діяльність близько 50-ти видавничих осередків. Відтворено структуру видавничого руху, визначено його специфіку в головних центрах українського соціального й культурного життя, показано внесок громадських рухів та політичних груп. Проаналізовано умови існування, тенденції у випуску та репертуар найбільших видавництв (Прага, Краків, Львів). Показано регіональні відмінності, зумовлені несиметричністю запроваджених режимом форматів видавничої сфери. Представлено окремі типологічні різновиди видань. Обґрунтовується висновок про необхідність застосування щодо видавничої продукції досліджуваного періоду нюансованих оцінок.
This is а work of legally permitted Ukrainian publishing on German-occupied territories during the Second World War – the extent, implementation and organization, characteristics, participants, and different forms of the publications. When comparing the major branches of publishing of that time, in the Protectorate of Bohemia and Moravia and in the General Government, essential differences appear, brought about by asymmetrical matrices introduced by the Nazi regime to the publishing field, and the varying degrees of its transformation during the interwar period. In Prague, despite drastic changes in the structure of social life, and the closure by authorities of most émigré organizations, some managed to survive and these organizations were partially successful at supporting forms of cultural practice familiar to the local Ukrainian environment. In Kraków and Lviv, where was formed a rather stable axis in Ukrainian publishing during the war, there was registered a publishing-monopoly with two separate departments.