На засадах превалюючої парадигми ноосферизму здійснено квалітологічний аналіз тезаурусу академічного потенціалу методології освітньої політики якості та безпеки життєдіяльності соціокультурних форм. Розроблено методологічний органайзер
структурно-логічної та організаційно-функціональної етапності. Обґрунтовано засади стратегем неперервної освіти для сталого розвитку, просвітництва й академічного сервісу формування освітньої політики якості й безпеки життєдіяльності соціокультурних форм. Сформульовано сентенцію «методологія освітньої політики безпеки та якості життєдіяльності соціокультурних форм для сталого розвитку України».
Qualitological analysis of the thesaurus of the academic potential of the methodology of the educational policy of quality and life safety of sociocultural forms was made on the basis of the prevailing paradigm of noospherism. The methodological organizer of structural-logical and organizational-functional stages has been developed. The bases of the strategy of continuous education for sustainable development, education and academic service of formation of educational policy of quality and life safety of socio-cultural forms have been substantiated. The sentiment has been formulated «methodology of educational policy of safety and quality of life of socio-cultural forms for sustainable development of Ukraine».