У дисертації проаналізовано становлення та розвиток післядипломної педагогічної освіти дефектологів в Україні упродовж другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Системно-логічний підхід і ретроспективний аналіз дали можливість обґрунтувати періодизацію розвитку системи післядипломної педагогічної освіти дефектологів в Україні, виявити її особливості і тенденції. Розкрито заходи з удосконалення структури системи підвищення кваліфікації педагогічних кадрів спеціальних шкіл, вплив розвитку теоретичних основ дефектології на практику спеціальної школи та зміст післядипломної педагогічної освіти дефектологів. Висвітлено діяльність науково-дослідних установ і вищих навчальних закладів з удосконалення системи післядипломної освіти дефектологів. Охарактеризовано розвиток післядипломної педагогічної освіти в розвинених країнах Європи, виявлено її особливості. Подано характеристику структури сучасної системи післядипломної педагогічної освіти дефектологів в Україні, виявлено інноваційні підходи і проблеми у її функціонуванні.
The formation and development of postgraduate pedagogical education of pathologists in Ukraine during the second half of XX − beginning of XXI centuries are analyzed in the thesis. Systematic and logical method and retrospective analysis allowed to make reasons for the periodization of the development of postgraduate pedagogical education of pathologists in Ukraine, to identify its characteristics and trends. The measures of improvement of the structure of the system of professional teachers of special schools and the impact of the development of the theoretical foundations of defectology on the practice of special school and the content of postgraduate pedagogical education of pathologists are considered. The activity of research institutions and higher education establishments to improve the system of postgraduate education pathologists is considered. Development of postgraduate pedagogical education in the developed countries of Europe and the peculiarities is characterized. The structure of modern system of postgraduate pedagogical education of pathologists in Ukraine is characterized. Innovative approaches and problems in its functioning are identified.