Одним із «фронтів» триваючої «війни за історію» є її деміфологізація української історії. У статті розглянуто відображення давнього московського імперського міфу – так названої «переяславської легенди» в радянській філателії 1940-х – 1980-х рр. Проаналізовано тематичні поштово-маркові емісії, з’ясовано основні сюжетні лінії візуалізації історичного міфу про «возз’єднання двох братніх народів», окреслено коло ідеологем, які знайшли відображення на поштових мініатюрах, маркованих художніх конвертах і листівках. Радянські пам’ятні художні поштові марки та інша філателістична продукція стали одним із каналів візуалізації й трансляції міфу «переяславської легенди». Ця медійна маніпуляція відбувалася цілком і повністю в руслі сформованого ще російською імперською та довершеного радянською історіографією міфу про «возз’єднання двох братніх народів». Таким чином філателія стала одним із інструментів закріплення в суспільній свідомості радянських громадян двох ключових образів-міфологем.
One of the «fronts» of the ongoing «war for history» is its demystification of Ukrainian history. An ancient Moscow imperial myth – the so-called «Pereyaslav legend», reflected in Soviet philately during the 1940s – 1980s was studied in the article. The thematic postage stamp issues were analysed. The main plot of the visualization of the historical myth about the «reunification of two fraternal peoples» were clarified. Ideologies concepts reflected on postal miniatures and artistic envelopes/postcards were outlined. Soviet commemorative artistic postage stamps and other philatelic products were the channels of visualization and transmission of the «Pereyaslav legend» myth. This media manipulation became a part of the myth of the «reunification of two fraternal peoples» formed by Russian imperialism and completed by Soviet historiography. In this way, philately became one of the tools for establishing two key mythological images in the public consciousness
of Soviet citizens.