У дисертації розкрито науково-теоретичні засади профорієнтаційної роботи, дано визначення допрофесійної підготовки та профорієнтації старшокласників. Розкрито концептуальні підходи до проблеми професійної орієнтації старшокласників профільного ліцею. Обгрунтовано ціннісно-гуманістичну спрямованість як педагогічну засаду та умову успішної профорієнтаційної роботи. Цілісному застосуванню форм і методів сприяло упровадження спецкурсу «Професійне самовиховання старшокласника профільного ліцею».
In dissertation the scientific and theoretical bases of the professionally oriented work with student’s higher forms are exposed, determination of pre-professional preparation and vocational orientation of student’s higher forms is given. Conceptual approaches are exposed to the problem of professional orientation of student’s higher forms of type lyceum. A valued-humanism orientation as condition pedagogical ambush and of
successful the professionally oriented work is grounded. In integral application of forms and methods introduction of the special course was instrumental the «Professional self-education of student’s higher forms of type lyceum».