Дисертація присвячена вивченню особливостей уявлень про матеріальний та тілесний компоненти образу фізичного Я у сліпих молодших школярів з метою удосконалення шляхів формування адекватних уявлень про себе, що сприятиме формуванню позитивної Я-концепції та полегшенню процесу соціалізації. В роботі представлено та проаналізовано основні теоретичні підходи до вивчення проблем самосвідомості та Я-концепції у загальній та спеціальній психології. Розкрито місце образу фізичного Я в структурі Я-концепції особистості. Обґрунтовано важливість дослідження особливостей образу фізичного Я молодших сліпих школярів, розроблено методичний інструментарій дослідження компонентів образу фізичного Я у дітей молодшого шкільного віку з глибокими зоровими порушеннями. Проаналізовано особливості формування матеріального та тілесного компонентів образу фізичного Я у сліпих дітей. Розроблено та апробовано комплексну методику психолого-педагогічної корекції елементів образу фізичного Я особистості в умовах відсутності візуального сприймання.
Dissertation is devoted to the research of the peculiarities of concepts of material and corporal components of physical I-image of blind junior pupils with the view to improve the ways of developing adequate vision of him- or herself, which will promote the forming of positive I-concept and facilitation of socialisation process. The basic theoretical approaches to the study of problems of self-consciousness and I-coception of general and special psychology are represented and analysed in the paper. The position of physical I-image in the structure of I-concept of the personality is revealed. The importance of the researches in the field of physical I-image of junior blind pupils is explained. The methodical tools for studying physical I-image components in the visually impaired primary school age child are developed. The peculiarities in development of material and corporal components of image of physical I-image of blind children are analysed. The complex methodology for psychological and pedagogical corrections of physical I-image components of visually impaired person is elaborated and tested.