У дисертації досліджується актуальна проблема формування вокальної культури студентів інститутів мистецтв та музично-педагогічних факультетів педагогічних університетів, у ній наведено авторське розуміння сутності означеного феномена. Вокальна культура розглянута у рамках загальної музичної культури як художньо-естетична категорія, що дозволяє виявити не лише загальні риси музичного мистецтва, специфіку народних традицій, але й визначити своєрідність кожної з них. Вокальна культура ґрунтується на кращих унікальних традиціях національної виконавської майстерності, опанування якої дає змогу переносити її на умови співацького навчання учнів і закладення у них основ вокальної культури.
The thesis examines the actual problem of vocal students of institutions of culture and arts of Music and Faculty of Pedagogical Universities in it are the author's understanding of definite phenomenon. Vocal culture is considered in the framework of the culture as artistic and aesthetic category that can detect not only the general features of music, specific traditions, but also to define the uniqueness of each. Vocal culture is based on the best traditions of national unique performance skills, mastery of which enables you to transfer it to the singers provided for students and lay the foundations of their vocal culture. Determined the structure of the studied phenomenon consists of directional motivational, cognitive-evaluation, creatively-performing. Motivation and aims component expresses interest and enthusiasm for vocal performance in activities aiming at the knowledge of national traditions and singing singers cultivation.