Дисертація присвячена проблемі пропедевтики природничих знань в учнів 5-го класу в процесі становлення та розвитку загальноосвітньої школи України. У дослідженні поняття “пропедевтика природничих знань” розглядається як навчальний курс, в ході вивчення якого в учнів формуються елементи знань з фізики, астрономії, географії, біології та хімії, що створюють основу для більш глибокого їх вивчення в основній і старшій школі. В роботі схарактеризовано історичний розвиток курсу “Природознавство” в системі біологічної освіти в Україні ХХ ст., проаналізовано зміст сучасних програм з природознавства для 5-го класу і зіставлено його з проектами Державних стандартів природничих дисциплін.
The dissertation is deals with the problem of the prepatory natural knowledge of 5-form pupils in the history of foundation and development of the secondary school of Ukraine. In the reseach the conception of the “prepatory natural knowledge” is considered as educational course, during studeing which the elements of knowledge in physics, astronomy, geographic, biology and chemistry are formed, which create the basis for more deep studeing of it in oudinary and senion school. In the work the historical development of the course “Natural science” in the system of biological education in the Ukraine of the XX century been characterized, the content of the modern programs natural science for the 5th forms has been analyzed, and it was compared to the progects of the State standarts of the natural disciplines. The ways of increasing of the mastering level of the prepatory natural knowledge of 5-form pupils, through the connecting of text-book’s and working copy-book’s materials on the printing ground were proposed and experimentary checked.