Диссертация содержит результаты теоретического и экспериментального исследования возникновения, развития и функционирования лидерства в учебной группе ПТУ. Раскрыты основные механизмы выдвижения учащихся в позицию лидера учебной группы, определены некоторые детерминанты развития лидерства в динамике обучения группы, разработана концептуальная модель структуры руководящего ядра учебной группы ПТУ, эффективность которой получила свое
экспериментальное подтверждение. Программа психолого-педагогической работы с руководящим ядром учебной группы может быть рекомендована для внедрения в учебно-воспитательный процесс ПТУ, а также для подготовки будущих инженерно-педагогических работников, практических психологов, повышения квалификации педагогических кадров.
The dissertation is concerned with the questions of appearing, developing and functioning of the leadership in the studying group at Technical School. It is shown that the leadership forms in the dynamics of group forming and reflects the informal structure of the interpersonal relationships. The types of leadership are defined: intellectual, emotional, practical, the psychological portraits of leaders of different types are made up. It is set that in the basis of the mechanism of moving into the position of the leader of the group there is a process of psychological valuable exchange, unfolding of which level by level conditions the dynamics of the leadership. The dynamics of the leaderships closely connected with the general staging development of the students’ group, the most important spheres of their lives.
Дисертацію присвячено питанням виникнення, розвитку та функціонування лідерства в навчальній групі ПТУ. Виявлено, що лідерство формується в динаміці розвитку групи і відбиває неформальну структуру міжособистісних відносин учнів. Визначено типи лідерства: інтелектуальний, емоційний, праксичний. Складено психологічні „портрети” лідерів різних типів. Встановлено, що в основі механізму висування в позицію лідера групи лежить процес психологічного ціннісного обміну, порівневе розгортання якого обумовлює динаміку лідерства. Динаміка лідерства тісно пов’язана з загальним поетапним розвитком навчальної групи, найважливішими сферами її життєдіяльності. Розроблена і апробована концептуальна модель структури керівного ядра навчальної групи ПТУ, використання якої дозволяє інженерно-педагогічним працівникам ПТУ поширити діапазон впливу на учнів. Створена система цілеспрямованої роботи з лідерами та іншими членами навчальної групи, з інженерно-педагогічними працівниками та батьками учнів дозволяє: стимулювати активність лідерів, групову згуртованість та задоволеність процесом спілкування; підвищити лідерський потенціал в інтересах формування і розвитку учнівського колективу.