У дисертації представлена система методичної роботи над українською орфоепією на початковому етапі навчання іноземних студентів, носіїв арабської мови, яка узагальнено відображає зміст, методи та прийоми впливу на процес формування в арабськомовних студентів вимовних умінь і навичок з українського мовлення. У роботі знайшли відображення погляди лінгвістів, психологів, педагогів на природу орфоепічної навички, представлено аналіз стану проблеми в науково-методичній та психолого-педагогічній літературі, а також у практиці ВНЗ. Результати експериментальної перевірки довели ефективність запропонованої методики та доцільність упровадження її в навчальний процес на початковому етапі навчання іноземних студентів української мови.
The thesis deals with the system of methodic work over the Ukrainian orthoepy at the elementary level for foreign students, the natives of the Arabic language, which reflexes the general content, methods and the ways of influence on the process of forming the punctuation skills and abilibies in Ukrainian language for Arabic students. In this work we can see different points of view of linguists, psychologists, teachers on the nature of orthoepic skills, the analysis of the problem in scientific methodical and psycho-pedagogical literature and also in the practice of HEE is represented. The comparative analysis of phonetic and orthoepic systems of the Ukrainian and Arabic languages has found both similar and specific features in the analized languages. On the basis of this analysis the possible violations in the pronunciation of Ukrainian phonemes which can be made by Arabians are predicted. The established research showed the level of already formed orthoepic skills and abilities of Arabic students after finishing the studying on the elementary level and it gave the chance to make up the educational model of forming the Ukrainian articulating basis for Arabic students. The system of exercises which deal with the forming of orthoepic skills and abilities in Ukrainian for Arabic students is represented in the thesis.