У дисертації висвітлено сучасні тенденції розвитку освітніх методик, стан проблеми навчання учнів 5-9 класів основ конструювання швейних виробів. Дисертаційне дослідження спрямоване на розробку методики навчання учнів основ конструювання швейних виробів, орієнтованої на особистість школяра. Запропонована методика передбачає запровадження індивідуалізації навчання на етапі сприймання учнями нового матеріалу, застосування різнорівневого змісту навчального матеріалу, фронтально-індивідуальної форми навчання, розширених індивідуальних інструкційних карт. Використання методики диференційованого навчання учнів дозволяє організувати навчальний процес одночасно на різних рівнях складності. Експериментально доведено ефективність застосування розробленої методики навчання в умовах типової структури уроку трудового навчання в загальноосвітніх навчальних закладах України різних типів.
The Thesis is devoted to the modern tendencies of development of educational methods, the situation of problem’s training of 5-9 classes’ pupils of designing principles of sewing items. The thesis researches are intended for working out of training methods for pupils of designing principles of sewing items, oriented on the individual of each pupil. This methodics foresees the introduction of individual training at the stage of pupils’ mastering of new material, the use of different level’s contents of educational material, the general and individual way of training, the enlarged individual instructional cards. The usage of the methodics of differentiated pupils’ training allows to organize the educational process at different levels of complexity at the same time. The using efficiency of the developed methodics of education in the conditions of labour training lesson’s with typical structure at Ukrainian comprehensive educational schools of different types is proved experimentally.