У дисертації досліджується проблема формування вокально-сценічної майстерності студентів інститутів мистецтв та музично-педагогічних факультетів педагогічних університетів, у ній наведено авторське розуміння сутності означеного феномена. Визначено структуру вокально-сценічної майстерності студентів, важливими складовими якої виступає взаємозв’язок наступних компонентів: мотиваційно-регулятивного, комунікативно-поведінкового, креативнопродуктивного, сценічно-діяльнісного. Представлено розробку критеріїв і показників означеного феномену, виокремлено місце вокальної підготовки у структурі фахової майстерності майбутнього вчителя музики.
The thesis deals with the study of the problem of formation of vocal and acting skills of the students at institutes of arts and music education departments of pedagogical universities; this research presents the author's understanding of the described phenomenon. The structure of vocal and acting skills of students is defined, where an important part is the interrelation of the following components: motivation and regulation, communication and behaviour, creativeness and productiveness, onstage performance. The development of criteria and characteristics of the described phenomenon is presented, and the place of vocal training is determined in the structure of professional skill of a future music teacher.