Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню та експериментальному вивченню соціально-психологічних детермінант особистісного розвитку близнюків у період дорослішання. Досліджено соціально-психологічні детермінанти особистісного розвитку монозиготних близнюків підліткового віку, котрі знаходилися в стані близнюкової ситуації; теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено модель особистісного розвитку близнюків у період дорослішання; визначено критерії особистісного розвитку підлітків-близнюків, презентовано особистісний профіль підлітків-близнюків та диференційовано їх за типами стосунків у парі; обґрунтовано психологічні механізми особистісного розвитку близнюків; поглиблено та розширено зміст соціально-психологічного простору близнюкової пари, зокрема, мікросоціуму близнюків (близнюкової діади),диференціацію близнюків за типами внутрішньопарних ставлень. Набуло подальшого розвитку уявлення про близнюкову ситуацію як провідну соціально-психологічну детермінанту особистісного розвитку монозиготних близнюків підліткового віку, що визначає їх міжособистісні взаємини у діаді. Обґрунтовано, розроблено, апробовано і доведено ефективність розвивальної програми сприяння особистісному зростанню підлітків-близнюків.
The thesis deals with the theoretical substantiation and experimental investigation of the social-psychological determinant of personal development of twins in the period of adulating. The social-psychological determinants of personal development of monozygotic twins of adolescent age, that finded in the figure of twins situation are researched; the model of personal development of twins in the period of adulating is theoretical grounded and experimentally proved; the criteria of personal development of adolescents-twins are determined, the personal profile of adolescents-twins is presented and theirs is differentiated by types of relations in the pair; psychological mechanisms of personal development of twins are grounded, the content of social- psychological spaciousness of twins’pair is maked duper and is increased, specifically, the microsocium of twins(the
twins diada), the differentiation of twins by types of insidepairs attitude attitude became of
further development of idea about twins situation as leading social- psychological determinant of personal development of monozygotic twins of adolescent age, that recognizes theirs interpersonal mutnal relation at diada. The effectiveness of developed
programmer of promotion the personal increase of adolescents-twins is grounded, worked
out, approved and proved there.