У дисертації на основі широкого кола архівних матеріалів та опублікованих джерел комплексно досліджено розвиток історичної освіти в педагогічних вузах Української РСР в період 1943–1956 рр. На основі опрацьованої джерельної бази в науковий обіг вводиться новий фактографічний матеріал, аналітичне опрацювання якого дозволило: дослідити процес відбудови та розвитку матеріально-технічної та навчально-методичної бази педагогічних вузів у 1943–1945 рр.; з’ясувати забезпеченість кадрового та студентського складу історичних відділень та факультетів з початку відновлення роботи вузів та на прикладі діяльності викладачів прослідкувати їх науковий потенціал; окреслити перебудову змісту вищої історичної освіти; визначити матеріально-побутове становище та соціальний статус викладачів та студентів історичних факультетів; висвітлити особливості суспільнополітичної діяльності викладацького та студентського складу історичних факультетів педвузів УРСР у досліджуваний період.
The thesis is based on a wide range of archival materials and published sources centers around the development of history education in pedagogical universities Ukrainian SSR during the 1943-1956. Based on the processed source basis in the scientific revolution introduced new factual material, evaluating, analyzing which allowed to investigate the process of reconstruction and development of material and educational base of pedagogical universities in the liberated areas of USSR 1943–1945; to find securing of students’ stuff of history departments and faculties of the early resumption of universities and professors as an example to follow their scientific potential; outline the historical content of higher restructuring teachers’ education; determine the material living situation and social status of teachers and students of historical faculties; highlight the features of the socio-political and ideological education of teachers and students of historical faculty
pedagogical institutes of the USSR in the study period.