У дисертації наведено теоретичне узагальнення проблеми оптимізації методичної підготовки майбутніх вчителів музики у вищому навчальному закладі та обґрунтовано новий підхід до її вирішення в процесі педагогічної практики. Конкретизовано сутність педагогічної практики, визначено її місце в системі методичної підготовки студентів. Розроблено структуру та критерії методичної підготовки майбутнього вчителя музики, визначено й апробовано комплекс педагогічних умов для забезпечення оптимального характеру методичної підготовки майбутніх учителів музики в процесі педагогічної практики.
In the dissertation on can find the theoretical generalization of the problem of optimization of the methodical preparation of the future music teachers in the high educational institutions, and here is also motivated a new approach to its decision in the process of the pedagogical practice. Here was rendered the concrete essence of the pedagogical practice and distinguished its place in the system of the students’ methodical preparation. The structure and criterions of the methodical preparation of the future music teacher are revealed, the complex of the pedagogical conditions is revealed and approbated for ensuring the optimum nature of the methodical preparation of the future music teachers in the process of the pedagogical practice.