У дисертації цілісно й комплексно розглянуто педагогічну та науковометодичну спадщину академіка О. Мазуркевича на засадах провідних положень теорії пізнання, діалектичних принципів взаємозв’язку та взаємообумовленості явищ, історизму, науковості, системності та об’єктивності. Запропоновано кілька провідних підходів до дослідження окресленої проблеми: біографічного, феноменологічного, синергетичного, парадигмального, герменевтики. Науково обґрунтовано роль О. Мазуркевича в історії розвитку історії педагогіки, теорії, історії методики літератури та методики шкільної літературної освіти.
In the dissertation research, the pedagogical and scientific and methodological heritage of academician O. Mazurkevych is studied for the first time in a holistic and complex way, on the basis of the leading positions of the theory of cognition, dialectical principles of interconnection and interdependence of phenomena, historicism, scientific character, systemacity and objectivity. Several leading approaches to studying of the outlined problem are suggested: biographical, phenomenological, synergetic, paradigmatic approaches, hermeneutics. The role of O. Mazurkevych in the history of pedagogy history development, theory, history of methodology of literature and methods of school literary education is scientifically substantiated.