У дисертації окреслено визначальні етапи осмислення та аналізу вітчизняною літературознавчою думкою історичної белетристики. Показано, що процес літературного відображення історії має певні традиції, в яких визначились дві тенденції: історико-художня та художньо-історична. З’ясовано, що типовими ознаками сучасної історичної прози є необароковість, розширення часових подієвих рамок і психологізм. В аналітичній частині роботи дисертанткою здійснено синхронно-діахронний аналіз історичного епосу Валерія Шевчука. Розкодування символів, якими оперує автор, доповнено дослідженням особливостей композиційно-сюжетної структури та стильової фактури творів сучасного автора. Простежено, як позиція автора-оповідача та історика, схованого за лаштунками тексту, вводить читача у знайомий, проте незнаний світ минулого.
In this work have been examined the basic making stages of the Ukrainian historical fiction. While developing of this genre were marked two tendencies: historico-artistic and art-historical. The modern features of the Ukrainian historical prose are neobaroque, expansion of temporal event-trigger frames and psychologism. In an analytic part of this study was analyzed the historical prose of Valeriy Shevchuck. Was proved, that novels: “On submissive field”, “Abyss’ eye”, the trilogy “ Three leaves beyond the window”, narratives “The birds from an invisible island”, “Pestilence”, “Confession”, “Moon pain”
represented the author's concept of Ukrainian mentality development. The main author's idea was, that freedom in choosing was necessary for realization of liberty. In study were considered the features of individual author’s style. Was shown, that the writer’s innovation consisted in connection of traditional, modern and postmodern art modes.