У дисертації досліджується проблема розвитку змісту шкільного курсу хімії для англійських середніх навчальних закладів як структурного компонента природничої освіти Великої Британії. На підставі проведеного вивчення процесу реформування викладання природничих наук у Великій Британії на четвертому ключовому етапі, здійснено аналіз нової програми інтегрованого курсу “Природничі науки ХХІ століття”, навчальних програм загальноосвітнього курсу хімії на отримання Загального
сертифіката про середню освіту (OCR GCSE Chemistry A − Twenty First Century Science Suite) та курсів хімії підвищеного рівня на Загальний освітній сертифікат (Advanced GCE in Chemistry). На основі аналізу загальноосвітнього курсу хімії для середніх навчальних закладів Великої Британії було розроблено методичні рекомендації щодо удосконалення конструювання сучасного шкільного курсу хімії та його навчально-методичного забезпечення в Україні.
The dissertation is devoted to a problem of formation of chemistry courses for secondary schools in Great Britain. The theoretical and didactical bases of the concept of Science content formation in Ukraine and Great Britain are revealed in the dissertation. The characterised criteria of the theoretical descriptive analysis of school textbooks in Ukraine which have been used for the analysis of English textbooks of chemistry are concretised.
The historical and pedagogical analysis of Science development in Great Britain, such as introduction of National Curriculum, new criteria of GCSE Science, a course “21-st Century Science” in 2006 and changes in requirements of integrated course of Science at the third key stage during 2008-2011 have been made. In the dissertation scientifically-methodical maintenance of an English school course of chemistry is characterised, the basic didactical and methodical characteristics of school textbooks of chemistry are described.