У дисертації розглянуто психолого-дидактичні та методичні основи розвитку у старшокласників уміння формулювати і розв’язувати експериментальні задачі з фізики у процесі винахідницької діяльності. Розроблено методику цілеспрямованого навчання учнів формулювання і розв’язування експериментальних задач для підвищення успішності їх винахідницької діяльності. Розкрито передумови використання винахідницької діяльності як навчального середовища, яке мотивує старшокласників до розвитку вмінь, пов’язаних з формулюванням і розв’язуванням експериментальних задач. Педагогічним експериментом доведено, що цілеспрямований розвиток у старшокласників уміння формулювати і розв’язувати експериментальні задачі з фізики у ході винахідницької діяльності суттєво підвищує її результативність. Про це свідчать перемоги учнів експериментальної групи у численних всеукраїнських та міжнародних фізико-технічних творчих конкурсах і турнірах, запропоновані ними технічні рішення (захищені патентами України на винаходи та корисні моделі), виготовлені діючі моделі та макети винайдених пристроїв, науково-дослідницькі роботи, публікації у науково-технічних журналах та інші освітні продукти.
The thesis highlights psychological, didactic and methodological grounds of development of senior students’ skills to define and solve experimental tasks in physics during their research and development work. Worked out in the thesis is a goal-oriented technique to train students to define and solve experimental tasks and raise the level of their research and development work. The thesis specifies backgrounds of using research and development work as educational environment that motivates senior students to develop their skills to define and solve experimental tasks in physics. A pedagogical experiment proved that goal-oriented development of senior students’ skills to define and solve experimental tasks in physics during research and development work significantly improves its efficiency. It can be proved by achievements of the students of the experimental group in numerous Ukrainian and International creative contests and tournaments in physics and technology, their technical solutions are protected by the patents of Ukraine on inventions and useful models, working inventions produced and models of devices, scientific-research works, publications in scientific and technical journals and other educational results.