С позиций системного подхода раскрыта психологическая структура и особенности срочной воинской службы и готовности личности к ней.
Установлено, что готовность к воинской службе имеет общественно-историческую, социальную, психологическую детерминации, сложную структуру и динамику развития, существенно влияет на процесс адаптации юношей к службе в Вооруженных Силах Украины (ВСУ), на результаты их воинской деятельности.
Определены принципы, психолого-педагогические средства совершенствования формирования готовности младших школьников, подростков, юношей к службе в ВСУ в целостном учебно-воспитательном процессе.
In the paradlgi of systeas approach the psychological structures and peculiarities of ailitary service and a personality’s readiness for It are revealed. We have proved that the readiness for Military service has asocial-historical. social, psycholcglcal determination a complex structure and dynaiics of deveiopeent. it Influences considerably the process of adaptation of youths to the service in the Military Forces of Ukraine (XFU). ft also Influences the results of their Military activities. The principles. psb'chological-pedagogic Beans of iBproveeent of fostering readiness for ailitary service In junior pupils,teenages and youths in the integral teaching and educational process are suggested.