У дослідженні розкрито особливості підготовки майбутніх вихователів до формування ігрової компетентності дітей віку (на матеріалі дисципліни «Практикум з ігрової дітей дошкільного віку»). Визначено, що майбутнім закладів дошкільної освіти важливо навчитись створювати умови, які б допомогли сформувати у дітей дошкільного віку ігрову компетентність. Наголошено, що в процесі підготовки здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти до формування ігрової
компетентності у дітей дошкільного віку необхідно враховувати особливості її структурної моделі, що включає три складові (емоційно ціннісне ставлення, сформованість знань, навички). З’ясовано, що ігровій компетентності дітей притаманний активний, часто непередбачуваний, емоційний зміст, який педагог організовує з урахуванням вікових, індивідуальних особливостей дітей дошкільного віку. Виокремлено особливості підготовки майбутніх вихователів до формування ігрової компетентності дітей дошкільного віку засобом освітнього компоненту як «Практикум з ігрової діяльності дітей дошкільного віку».
Акцентовано увагу на важливій ролі педагога (вихователя), його особистості, компетентності у здійсненні належного тематичного планування відповідно до освітнього напряму «Гра дитини» Базового
компонента дошкільної освіти, доборі форм, методів та засобів роботи з дітьми дошкільного віку, створенні належного ігрового простору, забезпеченні умов задля здійснення дітьми цього виду діяльності.
Зафіксовано, що майбутнім вихователям закладів дошкільної освіти важливо належним чином підтримувати ініціативу дітей, їхні прагнення вільно, самостійно гратися, спрямовувати зацікавленість та активність шляхом організації й проведення різноманітних видів ігор (Ігри організовані дорослим «Граємось разом із дорослим» та самодіяльні вільні ігри дитини «Граємося самостійно») тощо.
The study reveals the peculiarities of training future preschool teachers for play competence formation of preschool children (based on the material of the discipline "Practicum on preschool children activity"). It is determined that it is important for future preschool teachers of preschool education institutions to learn how to create conditions that would help to form preschool children's play competence. It is emphasized that in the
process of preparing students of the first (bachelor's) level of higher education for the formation of preschool children play competence, it is necessary to take into account the features of its structural model, which includes three components (emotional and value attitude, knowledge, skills). It has been found that children's play competence is inherent in active, often unpredictable, emotional content, which the teacher organizes taking into account the age and individual characteristics of preschool children. The peculiarities of training future preschool teachers to form the game competence of preschool children through the educational component as "Practicum on preschool children play activity" are highlighted. Attention is focused on the important role of the teacher (educator), his/her personality, competence in the implementation of proper thematic planning in accordance with the educational direction "Child's Play" of the Basic Component of
Preschool Education, selection of forms, methods and means of working with preschool children, creation of proper play space, provision of conditions for children to carry out this type of activity. It is documented that it is important for future preschool teachers to properly support children's initiative, their desire to play freely, independently, to direct interest and activity by organizing and conducting various types of games (Games organized by an adult "Playing with an adult" and independent free play activities and games
of a child "Playing independently"), etc