Дисертаційне дослідження присвячено вивченню особливостей, порушення та корекції емоційних станів батьків дітей раннього віку з несприятливим прогнозом психофізичного розвитку. Представлені основні засади та аспекти до оцінювання особливостей та чинників порушення психоемоційної сфери батьків. У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та експериментальне вивчення емоційної сфери батьків, як суб’єктів сімейного виховання дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Наведено результати аналізу теоретичних досліджень зазначеної проблеми, окреслено категорії порушень психофізичного розвитку у дітей, емоційні стани в структурі стадій адаптації батьків до народження дитини з порушенням у розвитку та систематизовано чинники, які детермінують емоційні стани у батьків, які виховують дитину з особливими освітніми потребами. Встановлено, що одним із значних кризових чинників для всієї сім’ї є народження неповносправної дитини чи набуття нею неповносправності.
The dissertation research is dedicated to the study of the peculiarities, disorders and correction of emotional states of parents with children of an early age with an unfavorable prognosis of psychophysical development. The main principles and aspects for the assessment of the characteristics and factors of violation of the psychoemotional sphere of parents are presented. The thesis makes a theoretical generalization and experimental study of the emotional sphere of parents as subjects of family upbringing of children with
disabilities of psychophysical development. Effective methods, means for correcting and changing the emotional states and experiences of parents with children of an early age that have an unfavorable prognosis of psychophysical development were determined. A complex two-part program for psychological and psychotherapeutic assistance covering the stages of diagnostics, psychocorrectional, psychotherapeutic and advisory work on prevention and correction of emotional disorders in parents of children of an yearly age with disabilities of psychophysical development was developed based on the revealed features of the emotional sphere of parents. The results obtained statistically confirm the
effectiveness of psycho-correctional and psychotherapeutic work that was done.