Дисертація присвячена дослідженню проблеми формування професійної рефлеексії в студентів технічних спеціальностей. Визначені основні підходи до вивчення проблеми професійної рефлексії, структура професійної рефлексії в студентів технічного напрямку підготовки (рефлексивність, професійні схильності, здатність до прогнозування, професійна ідентичність, професійні вміння й знання), рівні (високий, середній, низький) сформованості професійної рефлексії та недостатня динаміка в процесі професійної підготовки. Розроблена модель формування професійної рефлексії з виділенням мотиваційного, компетентного, прогностичного та рефлексивного блоків, які лягли в основу авторської програми формування професійної рефлексії, спрямованої на актуалізацію ії структурних компонентів методами активного соціально-психологічного навчання. Результати апробації програми формування професійної рефлексії дозволяють рекомендувати ії до використання у вищих навчальних закладах.
The thesis is devoted to the problem of formation of professional reflection in students of technical specialities. The basic approaches to the study of professional reflection, reflection in the structure of professional engineering speciality students (reflexivity, occupational aptitude, the ability to predict, professional identity, professional skills and knowledge), level (high, medium, low) formation of professional reflection and lack of dynamics during the higher education. The model of forming occupational reflection among students of technical specialties was developed. In this model 4 substantial ranges of issues were sorted out named as motivational, competent, prognostic and reflective that underlie in the author’s program. As a result, of author’s program of forming occupational reflection among students of technical specialities implementation and approbation were revealed positive changes in actualization and development of the next components as reflectivity, occupational orientation of personality, occupational identity and сompetence as well as ability to predict. This program can be used in higher technical
educational institutions.
Диссертационное исследование посвящено проблеме формирования профессиональной рефлексии у студентов технических специальностей. Результаты теоретического анализа литературы позволили определить профессиональную рефлексию как процесс реализации внутренней психической деятельности субъекта (студента) рефлексивной деятельности по отношению к психическим регуляторам профессиональной деятельности: образа самого субъекта и образа объекта деятельности. Структура профессиональной рефлексии студентов технических специальностей включает: рефлексивность, профессиональную направленность (профес-сиональные склонности в сферах:
«Человек - Техника», «Человек - Знак», «Человек- Человек», мотивы обучения в ВУЗе), способность к прогнозированию, профессиональную идентичность и профессиональные знания и умения.