У дисертаційному дослідженні здійснено конструктивно-критичний аналіз тенденцій розвитку вищої освіти у країнах Європейського союзу у визначених хронологічних рамках як цілісного феномена в контексті актуальних проблем сучасної вищої школи; виявлено загальні для європейського регіону тенденції розвитку вищої освіти; з’ясовано сутність, принципи і передумови розвитку досліджуваного феномена; визначено передумови розвитку вищої західноєвропейської та вітчизняної освіти у зазначений період: соціальнополітичні; державно-законодавчі (прийняття відповідних законодавчих актів); культурні, духовно-ідеологічні; націотворчі; освітньо-педагогічні; узагальнено трактування термінів «якість вищої освіти» та «якість освітнього процесу»; простежено еволюцію поняття «якість освіти» в Україні; підтверджено, що безперервність змін у сучасній науково-освітній сфері ускладнює визначення поняття «якість освіти» в різних європейських країнах і для різних складових частин навчально-виховного комплексу; виокремлено дві тенденції у розвитку Болонського процесу: географічне розширення територіальних меж європейського простору вищої освіти (The European Higher Education Area) шляхом збільшення кількості його членів; урізноманітнення цілей країн учасниць.
In dissertation research the structurally-critical analysis of progress of higher pedagogical education trends is carried out in the countries of European Union in certain chronologic scopes as integral phenomen in the context of issues of the day of modern higher school; general for the European region progress of higher education trends are educed; essence, principles and pre-conditions of development of investigated phenomen, is found out; pre-conditions of development of higher WestEuropean and domestic education are certain in a noted period: socio-political; statelegislative (acceptance of corresponding legislative acts); cultural, spiritually-ideological; educationally-pedagogical; interpretation of terms «quality of higher education» and «quality of educational process» is generalized; the evolution of concept «quality of education» is traced in Ukraine; it is confirmed, that continuity of changes in a modern scientifically-educational sphere complicates determination of concept «quality of education» in the different European countries and for different component parts of educational-educator complex; two tendencies are distinguished in development of process of Bolon: geographical expansion of territorial limits of European space of higher education (The European Higher Education Area) by the increase of amount of his cocks; diversify the aims of countries-participants, and
attempt to overcome not only universities but also all institutes of higher - of Old World.