Дисертація присвячена теоретично-експериментальному дослідженню проблеми формування співацьких здібностей старшокласників у гуртковій роботі. Виокремлено психолого-педагогічні особливості учнів старшого шкільного віку, підкреслено значення занять у вокальному гуртку, що є шляхом для реалізації творчого потенціалу старшокласників. На основі вивчення особливостей розвитку співацьких здібностей старшокласників у процесі позаурочної співацької роботи визначено, що здійснювати цю роботу необхідно у взаємодії з вивченням специфіки національної пісенної творчості.
The thesis is devoted to the theoretical and experimental investigation of the problem of the formation of singing abilities of high school students in the circle work. Psychological and pedagogical peculiarities of pupils of the senior school age are singled out, the importance of classes in the vocal circle is emphasized, which are the way to realize the creative potential of high school students. The developed component structure of singing abilities of high school students, which includes: a motivational component that allows to determine the degree of aspiration of high school students for the development of their own singing abilities and the degree of their interest in vocal art; Competence
component, expressing the degree of possession of vocal-technical and artisticperforming skills; a creative-evaluative component that encompasses the formation of the skills of high school students to diagnose their own singing voice and the voices of other performers.