Дисертація присвячена теоретико-експериментальному дослідженню ефективної методики навчання української літератури учнів 5-6 класів у інноваційному хмаро орієнтованому середовищі. У роботі виокремлено та описано рівні й критерії сформованості художньо-читацької компетентності, яка стала ключовим предметом вимірювання. У дослідженні запропоновано концептуальну модель навчання української літератури в ХОНС; розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено методичний комплекс на її основі, який синтезував адаптовані традиційні та новітні прийоми, форми, типи уроків.
Considering realia of contemporary social progress, informatization and globalization of life paradigms and efficiency of cloud technologies in up-to-date educational processes, we set the goal: creation, scientific and theoretical grounding and experimental testing of the methods of teaching Ukrainian literature with the use of cloud technologies. The paper identifies and describes the levels and criteria for the formation of artistic-reading competence, which have become key subject of measurement. According to the research goal, the hypothesis was put forward: the educational model involving the cloud environment during the study of Ukrainian literature would be effective under the following conditions: development and implementation of the systematic methodology for the basic school (5th-6th classes); purposeful practical interaction with the infosphere; rethinking the tutorial role of a media-competent teacher; overcoming existing gaps at the "primary" - "middle" school boundary.