Дисертація присвячена дослідженню педагогічної діяльності протестантських громад у контексті освітньо-виховних процесів в Україні середини ХІХ – початку ХХ ст. Проаналізовано тенденції освітньої діяльності протестантських громад на етапі їх духовної інституалізації у вітчизняному та зарубіжному суспільному просторі, як складника вітчизняного освітньовиховного процесу регіонів України. На основі архівних джерел, світської і духовної періодики зібрані та систематизовані факти участі громад у моральнодуховному вихованні, поширенні загальної освіти, професійних знань, педагогічному просвітництві, збереженні самобутності національної культури в контексті європейського цивілізаційного процесу.
The research is «Pedagogical activity of protestant communities in the context of educational processes in Ukraine (the middle of the ХІХth – 1930th of the ХХth century)» considers the consistent process of domestic protestantism, not only for spiritual «skrips» but also for spiritual, national socialization, establishment and distribution of laborious pedagogical activity. An educative potential of protestant societies was realized in an answer for the different calls of history. The analysis of an educational activity of protestant societies on the stage of their spiritual institutalization allowed to draw a conclusion, that reformation religiously public motion in the European countries of ХVІ century stipulated reformation of surrounding reality and attitude toward a person.