У дисертації висвітлено сутність та особливості використання інформаційних технологій як необхідної умови професійної підготовки фахівців з маркетингу в сучасному інформаційному суспільстві. Визначено та обґрунтовано базові компоненти ІТ: інформаційний світогляд, ІТкомпетентність. Проаналізовано психолого-педагогічні засади формування
інформаційної компетентності майбутніх фахівців з маркетингу, виявлено
низку позитивних та негативних чинників використання комп’ютерної техніки й інформаційних технологій. Розкрито передумови ефективної побудови ІТ майбутніх маркетологів на різних рівнях управління освітою, а також на основі системного, особистісно орієнтованого, діяльнісного і компетентнісного підходів розроблено відповідну педагогічну модель.
The author analyzes the psychological and pedagogical principles of formation of informational competence of future marketing specialists, and reveals a number of positive and negative factors of using the technology and information technologies. The prerequisites of effective construction of IT of future marketers at different levels of education management, as well as the development of a corresponding pedagogical model on the basis of the systemic, personally oriented, activity and competence approaches are revealed. The analysis of the aspects of creation of development of informational and educational environment in order to form the IT of future marketing specialists (an application of innovative forms of training, the availability of electronic teaching aids, the organization of independent work of students by using the information technology, work on the information retrieval tasks, etc.) is presented.