В диссертации предложен новый подход к изучению функциональной системы вербально-коммуникативной деятельности сквозь призму компетентностного подхода; сконструирована ментально-языковая дискурсивная модель вербально-коммуникативной деятельности, представляющая собой функциональную систему открытого типа. ВКД является стратегической программой, которая либо спланирована искусственно, либо пассивно выполняется коммуникантом на протяжении всей его жизни. Ключевым этапом ВКД как функциональной системы, определяющим развитие поведения коммуниканта, является выявление целей поведения. Речевое поведение определено как сочетание выбора программы действий на уровне тактик и форм действия, адекватных преследуемым целям каждого уровня прагматических условий осуществления ВКД.
The thesis suggests a new approach to the study of functional system of verbal and communicative activities through the competence approach. Being the open functional system, the mental-linguistic-discursive model of verbal and communicative activities has been constructed. The structure of communicative competence has been presented as databases of the following three types of clusters: presuppositional, linguistic and performance competences that are necessary for the of verbal communication realization. The qualitative and quantitative parameters of the content of communicative competence of linguistic identity have been classified and the levels of its formation for success verbal communication have been measured due to the elements of content analysis method conducted by G. Lasswell. The level of achieving the desired perlocutionary effect (language code decoding by a reader) has been revealed in the process of verbal and communicative activities of the protagonists of prose and the authors of poetry. The theoretical model of a functional system of verbal and communicative activities and the structure of communicative competence have been proved to be universal for native speakers of any language.
У монографії викладено авторську концепцію вербально-комунікативної діяльності як функціональної системи, що керує базою знань та вмінь комунікативної компетенції, писано склад комунікативної
компетенції. Роботу виконано в рамках психолінгвістики і коммунікативістики на материалі російської мови.
Книгу призначено науковцям, викладачам, аспірантам і студентам філологічних спеціальностей.