Дисертаційне дослідження присвячене розробці теорії та освітньої практики використання інформаційних технологій у розвитку особистостей у Республіці Польща. Здійснено наукове обґрунтування та охарактеризовано систему розвитку особистостей з використанням інформаційних технологій. Представлено особливості освітньої практики використання інформаційних технологій особами з особливими освітніми потребами у Республіці Польща. Розроблено рекомендації щодо вдосконалення використання інформаційних технологій у розвитку особистостей в Україні на основі кращих освітніх практик Республіки Польща.
The dissertation study is devoted to the development of the theory and educational practice of the use of information technologies in the development of personalities in the Republic of Poland. Scientific substantiation was carried out and the system of personality development using information technologies was characterized. It was found that the level of personal development, taking into account the use of information technology in the experimental groups compared to the control groups increased. Recommendations for improving the use of information technologies in personality development in Ukraine based on the best educational practices of the Republic of Poland have been developed.