У дисертації досліджено проблему формування професійної відповідальності майбутніх журналістів на бакалаврському рівні вищої освіти. Розкрито й обґрунтовано сутність формування професійної відповідальності майбутніх журналістів як інтегративного феномену, результату професійної підготовки. Теоретично обґрунтовано і розроблено Навчально-методичний комплекс в електронному форматі з навчальної дисципліни «Професійна відповідальність у журналістиці», що включає робочу навчальну програму, курс лекцій та практичних занять, методичні рекомендації для самостійної роботи студентів, діагностичний інструментарій (тестові завдання і контрольні запитання) для визначення рівня якості підготовки сформованості професійної відповідальності майбутніх журналістів.
The dissertation investigates the problem of formation of professional responsibility of future journalism specialists at the bachelor's level of higher education. The essence of the formation of professional responsibility of future journalists as an integrative phenomenon, the result of professional training is revealed and substantiated. The pedagogical conditions that ensure the effectiveness of the formation of professional responsibility of future journalists at the bachelor's level of higher education are determined: 1) directing the content of professional disciplines to the formation of professional responsibility of future bachelors of journalism; 2) the use of interactive teaching methods that increase the activity and personal responsibility of students in mastering professional disciplines and the formation of their professional responsibility; 3) organization of reflective activities of future journalists on the formation of professional responsibility.