У дисертації вперше представлено наукове осмислення педагогічних умов формування медіаграмотності майбутніх учителів суспільствознавчих предметів у процесі професійної підготовки. У роботі обґрунтовано і апробовано педагогічні умови сформованості медіаграмотності майбутніх учителів суспільствознавчих предметів у процесі професійної підготовки (використання потенціалу навчальних предметів у формуванні медіаграмотності майбутніх учителів суспільствознавчих
предметів; суб’єкт-суб’єктна взаємодія викладачів і студентів в освітньому процесі ЗВО; методика формування критичної медіаграмотності майбутніх учителів суспільствознавчих предметів).
The dissertation for the first time presents a scientific understanding of the edagogical conditions for the formation of media literacy of future teachers of social sciences in the process of professional training. In accordance with the identified structural components, the criteria and indicators of media literacy of future teachers of social science subjects in the process of professional training are substantiated. Indicators of the cognitive criterion are the ideas that provide self-awareness of a self-sufficient, responsible person, an active subject of media education; knowledge of opportunities, ethics, etiquette and principles of interaction in the media space; media competence. Indicators of emotional and value criteria are interest in media information; attitude to the observance of media culture in relation to other members of the knowledge society, the desire to carry out pedagogical activities with the use of media. Indicators of behavioral criteria are the ability to work with media texts, skills of analysis and critical thinking, the ability to control and block negative media influences, experience in using media technologies, ability to communicate and take responsibility for their actions in the media space, ability to self-improvement.