Дисертація присвячена дослідженню психологічних умов особистісного розвитку підлітків з депресивними розладами. Виявлено існування ступеневого зв’язку залежності між психологічними умовами особистісного розвитку підлітків та формами депресивних розладів у них. Виокремлено систему психологічних умов особистісного розвитку, що відіграють роль механізмів виникнення депресивних розладів та систему психологічних умов корекції і оптимізацїї особистісного розвитку підлітків як основи подолання у них депресивних розладів. На основі результатів дослідження розроблено рекомендації, адресовані психологам закладів освіти, соціальним педагогам, вчителям, батькам.
The dissertation is dedicated to the research in psychological conditions of personality development of adolescents with depression disorders. A stepwise link has been discovered between the psychological conditions of adolescents’ personality development and forms of their depression disorders. A system of psychological conditions of personality development has been singled out, which act the part of devices that produce depression disorders. Another system has been singled out — that of psychological conditions of correction and optimization adolescents’ personality development as a basis for surmounting their depression disorders. On the basis of the research recommendations have been elaborated for psychologists of educational institutions, social pedagogues, teachers and parents.