У досліджені обґрунтовується роль та значення релігійного символу у забезпеченні коеволюційної сутності християнського сакрального мистецтва. Розкриваються механізми екстраполяції християнських сакральних смислів, обґрунтовуються її основні принципи. Доводиться їх значення у забезпеченні коеволюційних процесів, які реалізуються під час сприйняття людиною творів християнського сакрального мистецтва шляхом її спрямування на добровільне прийняття християнського віровчення чи поглиблення віри та подальше входження в єдине теургічне поле трансцендентальної природи. Визначається сутність релігійного резонансу як психічного стану людини, який є водночас результатом та умовою прийняття сакрального сенсу символічного художнього образу, що виникає у процесі сприйняття
твору християнського сакрального мистецтва внаслідок синхронної взаємодії психічних механізмів інтеріоризації та екстраполяції. Обґрунтовано функціональність релігійного резонансу та його аксіологічний сенс.
The research grounds the role and significance of the religious symbol in the co-evolutionary nature of the sacred art. The mechanisms of extrapolation of Christian sacred meanings and its basic principles are grounded. Their importance is proved in ensuring co-evolutionary processes taking place at the perception by a person works of the sacred art through its voluntary acceptance of Christian faith or strengthening of the faith and its further entry into unified theurgical space of the transcendental nature. It is proved that co-evolutionary effect that manifests itself through formation of the perception by a believer a sacred image simultaneously with its identity with corresponding sacred prototype based on his psychological preference of attractive features, is ensured due to the religious resonance that together ensure the co-evolutionary resonance nature of the Christian sacred art functioning. The meaning of the religious resonance in the system «the author of the Christian sacred art work- the work of the Christian art- a person-recipient-the work of the Christian art» that, according to the theory of poly-model (poly-structural) resonance, is considered as an open inter-conceptual system in which resonance ties ensure communicative interaction among all its elements with the effect of evolutionary adjustment, mutual addition and simultaneous inclusion of the mechanisms of its impact into universal structures of the real space.