Дисертація присвячена актуальному питанню підвищення ефективності фізичного виховання майбутніх учителів шляхом підготовки та залучення студентів педагогічного фаху до самостійних занять фізичними вправами. Висвітлено основи організації самостійної фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів педагогічних університетів. Визначено структуру готовності до самостійних занять фізичними вправами студентів педагогічних університетів, що включає мотиваційний, когнітивний та діяльнісний (практичний) компоненти. Вивчено передумови формування умінь та навичок до самостійної фізкультурно-оздоровчої діяльності майбутніх учителів, виявлено проблемні моменти сучасної системи фізичного виховання у вищих педагогічних закладах освіти. Представлено методику формування умінь та навичок до самостійних занять фізичними вправами студентів педагогічних університетів.
Dissertation is devoted to the actual issue of increasing the effectiveness of physical education of the future teachers by preparing and attracting students of pedagogical specialties to independent physical exercises. The bases of the organization of independent sports and recreational activities of the students of pedagogical universities are covered. The structure of readiness for independent physical exercises of the students of pedagogical universities, including motivational, cognitive and activity (practical) components is determined. The prerequisites for the formation of skills and abilities to independent sports and recreational activities of the future teachers are studied. The problem moments of the modern system of physical education in higher pedagogical educational institutions are revealed. The technique of formation of abilities and skills to independent physical exercises of students of pedagogical universities is presented.