На основі системного аналізу психолого-педагогічної та науково-методичної літератури теоретично обгрунтовано структуру, зміст і сутність поняття “ пізнавальна активність” . Зокрема, уточнено поняття “ пізнавальна активність старшокласників на уроках технологій” ; визначено критерії, показники та рівні сформованості пізнавальної активності старшокласників на уроках технологій з використанням засобів ІКТ. У роботі обгрунтовано сукупність педагогічних умов та спроектовано методику поетапного розвитку пізнавальної активності старшокласників на уроках трудового навчання засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Результати педагогічного експерименту підтвердили ефективність спроектованої методики “ Пізнавальна активність старшокласників засобами інформаційно-комунікаційних технологій” на уроках технологій у спеціально створеному інформаційно-освітньому середовищі старшої школи.
Based on a systematic analysis of psychological and educational and methodological literature theoretically grounded structure, content and essence of the concept of “ cognitive activity” . In particular, were clarified the concept of “cognitive activity of senior pupils at lessons of technologies” ; the criteria, indicators and levels of cognitive activity of senior pupils at lessons of technologies using means of information and communication technologies had been clarified. In this work were substantiated aggregate set оf pedagogical conditions and teaching methodology designed phased development of cognitive activity of senior pupils at lessons of senior pupils by means of information and communication technologies. The results of pedagogical experiment confirmed the effectiveness of teaching methods that had been designed “ Cognitive activity' of senior pupils by means of information and communication technologies” at the lessons technology in specially created informational and educational enviromnent of high school.