Дисертація є комплексним дослідженням життєвого шляху, церковної та громадської діяльності протоієрея Петра Лебединцева (1819 – 1896). На основі широкої джерельної бази та наявної історіографії всебічно вивчено релігійнопросвітницьку, наукову та адміністративну діяльність видатного київського пастиря. Простежено особливості реформування ним церковної судової системи, а також вивчено його загальний внесок у розвиток української освіти та церковної просвітницької місії. Встановлено, що діяльність П.Лебединцева є важливою віхою українського духовного життя другої половини ХІХ ст. Проаналізовано діяльність П. Лебединцева на посаді київського кафедрального протоієрея. Встановлено, що протягом його 30-річної плідної роботи значно активізувалось церковне життя в Київській єпархії, пожвавився освітній процес і культурний рух у цілому.
The thesis is dedicated to the complex and comprehensive research of biography, church and civil activity of Archpriest Petro Lebedyntsev. Based on a big amount of sources and historical works, the religious, educational, scientific activity and administrative operations are analyzed. It is ascertained that main factors which influenced on P.Lebedyntsev’s formation of world outlook and spiritual advance were traditions of Orthodox Church, parents’ upbringing and influence of relatives. The features of reformation of Church judicial system by P. Lebedyntsev are revealed. Archpriest’s contribution to the development of Ukrainian education system and church educational mission is shown. The main areas, specific of organization and results of P.Lebedyntsev’s educational activity is found out. Special attention is given to P.Lebedyntsev’s role in the foundation and development of church and secular educational institutions for women and men. The Archpriest has a great contribution to the primary, secondary and highest education, to the development of educational and scientific societies, existing not only in Kyiv eparchy, but also all over Ukraine. The result of educational activities of P.Lebedyntsev was an essential growth (up on 40%) of students in women religious schools during 1884 – 1891.