У дисертації досліджено теоретичні основи формування інженерно-графічних знань й умінь та виявлено вплив інженерно-графічної підготовки на розвиток професійно важливих якостей вчителя технологій. На основі теоретико-методологічного аналізу обґрунтовано концепцію та розроблено структурно-функціональну модель методичної системи навчання інженерно-графічних дисциплін майбутніх учителів технологій, а також визначено педагогічні умови ефективної реалізації запропонованої моделі. Аргументовано структуру та зміст інженерно-графічної підготовки студентів, виявлено ефективні форми і методи навчання інженерно-графічних дисциплін.
In the dissertation author studies theoretical principles of formation of engineeringgraphic knowledge and skills and elucidates how engineering-graphic training affects formation of professionally important qualities for secondary school teachers of technologies. The concept is substantiated based on the theoretical and methodological analysis which also serves as the ground for developing the structural-functional model of methodical system for teaching engineering-graphics disciplines to the future teachers of technology. Besides, the author has determined pedagogical conditions for effective implementation of the proposed model. The study reasons the structure and content of engineering-graphic preparation of the students and finds effective forms and methods of teaching engineering-graphics disciplines.