У дисертації актуалізовано питання естетичного розвитку майбутніх учителів музики на основі естетико-розвивального потенціалу фортепіанного виконавського репертуару. Розкрито феноменологію категорії «естетичне», еволюцію її інтерпретації, уточнено поняття естетичного розвитку та обґрунтовано його результат - формування естезису особистості вчителя музичного мистецтва як фахової якості.
Побудовано теоретичну модель естетичного розвитку майбутніх учителів музики, що складається з естетико-когнітивного досвіду, емоційнорефлексивного комплексу та естетико-регулятивного функціонального блоку.
The problem of aesthetic development of future teachers of music based on the aesthetic-developing potential of piano training is accentuated in the thesis. Phenomenology of aesthetic is the basis of the research. Historical interrelation of aesthetic and ethic components is demonstrated, which determined introduce into scientific use the notion of esthesis. The notion of esthesis of personality is substantiated in the thesis as a professional skill of future teachers of music, which is the process and result of aesthetic development of personality. It is formed during mastery and creative comprehension of pedagogical potential capacity of musical compositions as artistic reflection of aesthetic aspects of the universe and life realities.