У дисертації розглядається формування проектно-технологічної культури особистості, описуються тенденції модернізації технологічної освіти в навчальнодисциплінарній динаміці, розкривається сутність феномена “проектнотехнологічна культура" і подається авторське визначення поняття “проектнотехнологічна культура майбутніх учителів технологій”. Побудовано концепцію дослідження процесу формування проектно-технологічної культури, визначено роль культурно-освітнього середовища як саморегуляційної педагогічної системи: проаналізовано педагогічне проектування та моделювання як комплексний засіб формування проектно-технологічної культури. В дослідженні обгрунтовано
запропоновану методичну систему формування проектно-технологічної культури майбутнього вчителя шляхом впровадження поетапної методики формування проектно-технологічної культури (визначено форми, методи і засоби процесу її формування).
Modernization of modern technological education requires significant improvement of the quality of training of future technology teachers in the system of multi-level pedagogical education. In view of this, training becomes a special value for the transformation of the objective world, which makes it possible to construct its volumetric model, in the space of which find its place any objects of material culture, any activities to create them. Therefore, design and technological training is a priority for future technology teachers. In the dissertation the formation of the design and technological culture of the person is considered, the tendencies of modernization of technological education in the discipline dynamics are described, the essence of the phenomenon "design and technological culture" is revealed and the author's definition of the concept "design and technological culture of future technology teachers" is presented, fhe concept of the process of forming the design and technological culture, the role of the cultural and educational environment as a self-regulating pedagogical system has been constructed; Pedagogical designing and modeling as a complex means of forming a design and technological culture are analyzed.